onsdag 22 mars 2017

Eiffel tornet.

Dag två vakna vi tidigt.
Solen börja söka sej över hustaken himlen var full av flygplan som flugit kors och tvärs under morgonen.
Man får ju bara hoppas dom vet vad dom gör.

Snabbt ner till morgonmålet, som var en dröm.
Jag älskar apelsiner, men hatar att skala dom.
Här fanns en stor skål med färdigt skalade.
 Andra tog en lite skål,
jag sökte mej en djup tallrik.
Och avsluta med en croissant naturligtvis.

Med magen mätt tog vi oss till närmaste metro station.
När vi klarat biljett automaten,
så hoppa vi på första tåget men bara för att byta till följande för att komma nära Eiffel tornet.

Vi hann under dessa dagar besöka många metro stationer,
en del var städiga och en del var det inte.
Rädda eller ens oroliga var vi inte en enda gång.
Intressant jo. en gång var där en gammal man som spela fiol.
Och du min söta värld vad han spela fin...klassisk fin musik.
Musik som nu inte precis är min favorit men nu var satt det bra.



Vi kom till Eiffeltornet...och det är enormt.
Och där är otroligt mycket människor. Tur var vi där tidigt.
Jag hade inga andra önskningar om Paris än att jag vill upp i tornet.
Som den lata människan jag är så då helst med hissen.

Vi kom till torget under tornet, först skall man genom en säkerhets kontroll. Handväskan genom sökes och säkerhetstjänsteman kollar att du inget vapen har gömt under skjortan.
Sen till följande skall du i hisskön som är oootroligt lång.
Vi skippa den kön och gick till trappan.
Det kostar också, fast du tar dej dit med egen havremotor.
Igen säkerhetskontroll, väskan åker genom "väskröntgen" och vi själv gick genom en säkerhets port. Ingen tafs denna gång.
Sen är det bara att börja klättra.
Jag dog ungefär 8ggr innan jag var till första avsatsen,
360 trappor.
Medan jag blev där för att försöka överleva och få ordning på andningen,
så fortsatte MrJärki 700 trappor till. Ända upptill kommer man endast med hiss...och där lär finnas en bostad också.
Min trappspringande-tok var borta en stund så jag gick runt och beundra utsikten.
Tornet är 321m högt och besöks av ca.7miljoner människor varje år.
Vid klart väder ser man över 60km och vid större stormar svajar tornet bara 12 cm.

Lyckades ta några mycket lyckade foton på tornet.



Nu har jag varit där och kommer säkert aldrig att gå dit igen, men fint och värt ett besök absolut.
På dethär blev det lunch med vin, jag hade kunnat dricka hela flaskan sååå gott var det.


Vi traska på vidare i solskenet och kom till vårt följande måste-se, Triumfbågen.
Den finns mitt i en otroligt rörig korsning. Det lär gå 12 gator som solstrålar runt tornet.
Det tog en stund innan vi förstod att det gick en tunnel dit.
Och vad möter jag där...jo trappor igen. Och 50 meter högt med spiral trappor.
Jag dog lite igen..
Napoleon den lilla jäkeln har låtit bygga denhär bågen som en hyllning till sina soldater.
Själv hann han aldrig se tornet färdigt, det är synd han borde ha fått gå upp dehär trappona han med.. (det finns nog en invahiss)
Igen var säkerhets kontrollen nogrann. Väskan genomsynes och själv genom metallporten.







Efter dethär fina monumentet så blev det att sakta ströva i solskenet på fina Champs Elysées.


1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...