måndag 1 januari 2018

En blick tillbaka ...

Hups heijaa...Näe hörni ta det lugnt...no way kommer jag att få in ett inlägg varje dag!!


Julafton fira vi hos Sonen med julgubbe och hela rasket.
och han har det riktigt fint och hemtrevligt nuförtiden.

Jag har tagit som vana att småpojkarna får en ny fin julgransboll varje år.
I år blev det en mini jordglob, eller som 6-åringen säger hela världen!
Roni är mycket intresserad av världen, olika länder och vem som rest var.
Som tur så visste julgubben om dethär, så han fick en fin stor upplyst jordglob.


Julgranen hade de sökt tillsammans från skogen och flaggbandet gjorde vi som team work.
Jag vill så att de ska  ha traditioner som följer dom från ena högtiden till följande.



Julbordet var fint med platskort...som det brukar vara.
Enda förändringen var att i år skrev 6åringen allas namn.
Juha var det namnet som var svårast...


När maten var undanstökad så bullra Julgubben in. Pojkarna hjälpte gubben att dela paket och glada utrop hördes. De här har jag ju önskat mej!! Det var nog den roligaste Julgubben jag sett på länge.




Juldagen fira vi jul här hemma och då var det MrJärkis söner som kom på mat.


Trappan hemma hos oss är bara lite pyntad...och allt ser bättre ut i skymningen.
Mina gamla skridskor från glada -70 talet hitta jag uppe på vinden,
och de fick ett nytt liv som juldekoration härefter. Tycker det blev fint.






Annat som var nytt för i år till jul var levande ljus i granen.
Jag kan riktigt höra hur mina gamla brandkårs grannar klappar sina handskar i glädje att jag flytta från byn...

Orsaken till denna brandfara är att jag hitta på ett loppis i Lovisa en påse med världens ljuvligaste ljushållare.
Ingalunda skall granen nu upplysas såhär, det finns en ljusslinga också, men visst känns det fint att tända för en stund och njuta.







Jul dukningen här hemma börja med en mörk grå ny duk.
Ni vet när den där fixa idén kommer, finns ingen återvändo,
så då syr man en ny duk natten före julafton.

Men jag fick som jag ville mörkt botten till vitt porslin och glänsande bestick.
Mitten har en ljusslinga med silverbollar,
i den stack jag in blåbärsris.
Från stora blomsterladan köpte jag många små hyacinter,
tvätta myllan av dom och placera mellan riset.
Försökte nog först linda in knölen i kakpapper och sen i en boksida....men näe! Less is more!

Hade nog också köpt fina marimekko servetter...men samma här.
Där var för mycket händelse på dom.
Tur fanns det bak i skåpet en paket Ikea enkla röda.
Jag kan sätta hur mycket tid som helst på dukningen när jag har möjlighet.
Att det sen kommer gårdagens makaronilåda på tallriken stör inte mej.
Alla fick nog julmat om ni undrar.



Årets efterrätt var också i min smak, på många sätt...



GOTT NYTT ÅR
till er alla som ännu hittar in hit till den lataste bloggaren i ÖstraNyland.

3 kommentarer:

  1. Jag måst nog gräva fram dom gamla skrinnorna som vi alla tre systrar hade gemensamt...dom var alltid fel storlek...därför blev det väl ingen isprinsessa av mig:) Jag är stolt mamma till julgubben...tur att han kunde bete sig:)

    SvaraRadera
  2. Släck bloggen.
    Om du inte vill fortsätta.
    Jag hade dock gärna velat höra av dej via bloggen.

    SvaraRadera
  3. Nej nej släck inte ner bloggen,jag har till omed gått tillbaka i din blogg o sökt receptet på bondost.hoppas du får blogg lust igen,Kethe

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...