tisdag 15 maj 2012

Barbi-hus

Då min pappa fyllde 60år så lät vi barnen göra en kopia av hans barndomshem.
Idén fick jag av att "StrömbergsErik" hade sin trädgård i Liljendal full av miniatyrhus.
Fråga vackert och Erik lova bygga, men ville ha mycket bilder.

Så började operation
"kolla gamla konfektaskar med foton"
att hitta bilder på huset från alla olika håll och kanter..
hur glasverandan såg ut,
hur taket var och hur många fönster...terassräcket..
Det var inte lättgöra (och i hemlighet)
för man fotade ju minsann inte på samma sätt förr.
Men jösses vad mina förfäder älska att fotografera begravningar och klippa ut dödsannonser...
Vilket jag hatar!! Bli fotad på en begravning ??? No Way!!
Undrar storligen om jag är adopterad iallafall... ;)) 

Men det lyckades, och huset blev fint och en fullständig överraskning.
Det är nu 14 år sedan men det lilla huset finns på sin plats ännu.
Och det är ganska så tungt, så höst stormarna från sjön flyttar inte gamla "Blomstrand"


I bakgrunden skymtar huset som det ser ut idag, renoverat och förstorat.
Men det var nog mycket finare förr tycker jag.....



Jag minns födelsedagen då för 14 år sedan,att brorsflickan Olivia. Liten söt pratkvarn på 4år,
att hon undrade högt och ljudligt -ja mitä fafa tekee omalla barbitalolla :)
(och vad gör fafa med ett eget barbihus)

13 kommentarer:

  1. Åhh, så sött litet hus och vilken underbar present :)
    kram Tini

    SvaraRadera
  2. Hur kunde ni hitta på något så fiffigt ! Huset är ju helt ljuvligt !
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sanne,I have my moments ;)
      Riktigt ärligt så var jag ganska stolt över min snilleblixt.

      Radera
  3. Hahhaa den flickan!!!! Men vad i alla sina dagar!!!??? Jag har aldrig sett något liknande - eller hört!? Det är ju gudomligt fint och jag trodde det var ett riktigt hus!!! Det har ju betongsockel och allt! Skulle jag göra liknande åt min pappa, skulle han dö av "hemlängtan" på kuppen (han är hemma från Savonranta).
    Där har jag ett pysseltips till!

    Kram på dig!!!
    -Pia-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo pappa gjöt en sockel åt det första sommaren.
      Och första tiden så fördes det inomhus för vinterförvar...men nu finns det nog ute åretom.
      Du som är så spikhändig så kan säkert kevyesti fixa ett :)

      Radera
  4. Jag vill o. ha ett litet hus!!!!! Och byggaren som inte lever mera:( Måste börja bearbeta byggar-sonen.Han skulle säkert bli så glad över uppdraget!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fräck den blev. Den måste han blivit glad öve. Kram Hoffmansdesign

      Radera
  5. vilken fantastisk present!

    SvaraRadera
  6. Jag vet inte på vilka vägar jag har råkat hitta din blogg, men jag brukar titta in här ibland. Gissa om jag blev glad och stolt då jag märkte att det fanns bilder på hantverk som min egen mofa har gjort :) Jag har ingen aning om hur många hus han byggde i sitt liv men ganska många var det nog. Jag har en boda som står på min gård och mamma har två hus. Brorsan min har också ett. Visst var han skicklig min mofa! :)

    H. Bettina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nejmen va' roligt :))

      Jag tänkte då jag fotade minihuset i söndags att hur månne det blev med Eriks samling...

      Huset finns alltså på Vessö.

      Radera
  7. Moikka, tässä ollaan vastavisiitillä...
    oikein ihana blogi sinulla ja niinpä
    liityin lukijaksi saman tien :)
    Ihanaista viikonlopun alkua sinulle!

    SvaraRadera
  8. hittade in hit .. det huset ser så sött och fint ut. en verkligt trevlig present. och bra har huset hållit.
    ~marita~

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...