tisdag 20 november 2012

Skarpaste kniven i lådan..

Hur ligger besticken i din kökslåda?
Städa min låda häromdagen.
Låt oss säga att julstädningen börjat ;)

För flera år sedan hade jag en jobbkompis, Lea.
Mycket precis och nogrann.

Vi var båda i köket på jobbet,
tömde visst diskmaskinen.
Och då hon plockade de rena besticken i lådan så muttra hon något om oredan där.
Hennes svärmor hade lärt henne den ENDA rätta ordningen.

Och nu har den ordningen funnits i min låda hemma också.
Så här låter det. HAAVEILU! (fantisera)
Dethär funckar bara på finska.
HAA - haarukka (gaffel)
VEI - veitsi (kniv)
LU -lusikka (sked)

Finns det någon svensk version månne......

********samma på finska ************

Miten ne sinun ottimet siellä keittiön laatikossa pyörii...
Tunnetko HAAVEILU systeemin?

HAA - haarukat
VEI   - veitset
LU    - lusikat

Tämän opin vuosia sitten työkaverilta, ja hänen anoppinsa sen hänelle. Tämä on se ainoa oikea tapa latoa ottimia lokeroihinsa. ;)
No niin .....nyt lusikka-laatikon siivous joulu on jo ovella ;)))


1 kommentar:

  1. Jag kan medge att mina lådor är långt i från så där städiga, nog har jag gafflarna, knivarna och skedarna i egna fack, men där är det nog också slut på ordningen.

    Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...