tisdag 19 december 2017

Hanimooni.

Vi har i många år försökt åka på hani-moni i november eller december.
I år blev det av faktiskt.
Vi brukar boka ett hotellrum för en natt i centrum av Helsingfors.
Sen fyller vi de två dagarna med shopping och bara strövar omkring (beror på vädret)
Stora varuhus får oss att bli olustiga men små affärer är morjens.
Det kan bli kaffe på Ekbergs bland andra kändisar.
Eller varm kakao på Kapellet i Esplanaden.

Sist vi var in på Ekbergs mötte jag Lauri Tähkä i dörren.
Han var på väg ut och blev och höll upp dörren åt mej.
Jag segla in sa tack!Men gav honom inte mera än en blick.
MrJärki som kom efter...
sa att Tähkäs min, när han ställde in till sitt vinda smile,
(för att få medelålders tanten faller ihop av förtjusning)
Men tji.... hon klämmer sej förbi med sina papperkassar,
utan att ge honom så mycket som en blick.
Herriguud det gällde ju liv eller död, jag sikta in mej på ett ledigt bord.
Med kaffe och kaka!


I år hade vi inplanerat endast ett måste. Ateneum!
Jag ville se bröderna von Wrights utställning.


Roliga var också Ankeborgs syn på tavlorna

                      Bröderna Magnus, Wilhelm och Ferdinand von Wright



Min favorit var Ferdinands "Domherrar i vinterlandskap" från 1891

Egentliga evighets favoriten är nog iallafall de lekande pojkarna på stranden av Albert Edelfelt.

Hugo Simberg är inte fy skam heller...hoppas bara att en ängel inte kan skada sej!

Ett barns likfärd tavlan ger mej kalla kårar. Har inte tidigare märkt att stora syster har en vältummad liten blombukett i handen.


Kvällen avsluta vi på mycket passligt Famu&Bar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...