torsdag 7 juni 2012

Kannonnokka

Långt nere i dalen flyter Borgå å.
Vi har varit på vift med jobbet igen.
Denhär gången hölls vi i Borgå.
Närmare bestämt Grottabacka Kannonnokka

Uppe på ett högt berg finns ett fint ställe
och dit kommer man bara med att gå längs en superlång trälandgång.
Eller visst kan man genvägen genom skogen också...
men då är det bästa att man är snabb att springa.
För skogen vimlar av stora vildsvin och jag talar om stora,
och förstås också de små randiga på spinkiga ben.
Och de finns överallt i skogen då man går längs gången.
De grymtar brevid spången och springer under den...
En låg faktiskt på rygg mellan två stenar och sov då vi gick hem.
Påminde mej om någon jag känner ;))

I nyaste Maalais-unelma tidningen finns en artikel om just Kannonnokka.
Där skrivs de om en känsla att vara mitt i Sagan om ringen "feelis",
Flera hundra meter träspång
tryggt upphöjt.... 
men jag fick nog mera en Asterix&Obelix känsla...
Definitvt värt att besöka om man har möjlighet.

Vi fick porlande dryck som välkomstskål och sen mat som var gudomlig.
Inget porslin här minsann
vi åt på pärtor...
Köttet vi åt var vildsvin naturligtvis,
brödet var bakat föregående dag på säd som vuxit på åkern brevid.
På Kannonnokka satsar de på ekologiska och närproducerade råvaror.

Vi hade en trevlig kväll i vackert väder,
precis så som vi alltid brukar ha tillsammans.



Herr och fru vildsvin






Så här fint vindskydd fanns det.







Gräs på bastutaket.

Rabarber och vitchoklad med lite jordgubb

Han var den som vänta att någon av oss skulle falla ner från spången....


3 kommentarer:

  1. Å va mysigt...ta mig dit någon gång!

    SvaraRadera
  2. Ohoh! Jag trodde faktist du menade med "vildsin" något annat...ja, sådana de flesta av oss har här hemma framför tv:n och grymtar!
    Måste googla var det där stället ligger...!!!! helt fanatstisk plats! Och de där fönsterramarna!!!! Vill ha!

    Önskar dig en sköööön helg! Med tama svinet! ;))

    Kraam!
    -Pia-

    SvaraRadera
  3. Jag har inte vetat att det finns nån sån plats så nära...blir att planera utfärd dit nån gång!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...