torsdag 18 oktober 2012

Smycken.

Efter en bloggrunda igår så hamna jag bl.a hos Puumuli .
Och hon visa ett fint litet smyckeskrin,
och kasta fram frågan... var förvarar du dina smycken?

Jag har inget litet silverskrin utan ett som min morfar,
eller mofa som vi kallade honom.,
har gjort till min momi då han var på sjön... och längta hem.

Det är ett syskrin egentligen, med dubbelt lock och ett litet sidofack.
Där förvarar jag mina kronjuveler ;)

Så inbrottstjuven vet nu var alla mina Våga och silversmycken finns...
behöver inte slå sönder hela huset då ni letar...
Och få inbrottsalarmet att tjuta!!
Det är onödigt, för guldet har jag gett bort eller sålt, gillar inte!
Och om tjuven tar mitt träskrin så tar fan bofinken...

Sen har jag då mitt PerfektHome nyckelskåp på tuppen,
som också fungerar som smyckeskrin.
Tusan det låter som om jag hade mängder av blingbling..
Och egentligen så ligger allt på nattduksbordet iallafall.

Var förvarar du dina juveler?

*************samma på finska************

Eilisen blogirundilla luin Puumulin tekstin ja ihailin hänen korulipasta.
Ja siinä hän sitten heittää kysymyksen. Missä sinut korut säilytetään?

Minulla on ihana pieni puinen rasia minkä isoisäni (mofa) teki mummolle kun hän oli merillä,
ja ikävä kotiin perheen luokse oli kova.
Ihan pienestä asti ihailin aina niitten liittoa. Kunnioitus toista kohtaan oli aivan mahtava.
Ainakin lapsen silmissä. Kai niilläkin ongelmansa, olihan Mofa kovan sodan ja periaatteen mies.
Tämän rasian minä sitten jonain päivänä annan eteenpäin.. ja kerron niitten tarinan.

Toinen "korulipas" on PerfektHome avainkaappi.
Siellä roikkuu lisää blingblingiä.
Kuulostaa ihan siltä että minulla olisi ihan hirrrrvvveeeesti niitä koruja...
Hopeisia ja Våga ne enimmäkseen on, kullasta kun en välitä.
Ja jos MrJärki nyt sattuisi lukemaan niin valkokulta on ihan ok.

Ja vaikka näitä säilytyspaikkoja on niin siinä yöpöydälla ne päivittäiset makoilee kuitenkin.
Nyt tässä on kerrottu murtovarkaalle ettei kannata tulla, meillä on hälytys ja korut ei ole arvokkaita.
Mutta auta armias jos viet minun puisen rasiani.....

Nyt minäkin heitän saman kysymyksen...
Missä's ne sinun aarteet ovat?







1 kommentar:

  1. Så fint smyckeskrin med en härlig historia :) Få se om jag får till ett inlägg om min smyckesförvaring :))
    Ha en skön helg!
    kram Tini

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...