torsdag 12 juli 2012

Gabriel 1763

Borgmästare Gabriel Hagert lät 1763 bygga ett stenhus i Borgå.

I huset har säkert hänt en massa under de här 249 åren.
Och nu 2012 så öppnades där en riktigt trivsam, lite smått lyxig pizzeria.
Och den heter just Gabriel 1763.

Jag övertala MrJärki att vi skall äta där idag.
Annars så blir det mikrovärmd  leverlåda,hota jag!
Det kallas kanske utpressning det jag gjorde...

Det finns några bord ute på gågatan,
och det var lite "Stockholm-gamla-stans-feelis" att sitta där.
Men fiskmåsarna ...
gjorde att man inte kände sej helt trygg för blöta "flygbomber"
så vi flytta inomhus.Tyvärr.

Pizzan den var god!!!
Den kan innehålla t.o.m rotfrukter, tryffelolja, sniglar och hemlagad tomatsås...
och en massa annat gott förstås.
Pizzans botten var supergott. Helt annat än en viss kedjas...
Min pizza den hette Kirkko och MrJärki han åt Fryysari.


Personalen var ung,
och de verka alla vara finlandssvenskar som hur lätt som helst bytte mellan olika språk.
Duktiga och glada ungdomar. Fulla poäng.









Fulla poäng fick också vårat morgonmål i morse.
Klockan 06.15 satt jag på huk i skogskanten,
och plocka blåbär till morgonyogurten.

Det ni.. kallar jag hurtigt,
och sker knappast imorgon igen ;)



1 kommentar:

  1. Namm... Herkullisen näköiset pizzat.
    Ja mustikoita... Hiukan olen päässyt maistelemaan, mutta kerämään en voi lähteä (vaikka NIIN haluaisin) kun on tämä käsi paketissa! :(
    Ihanaa viikonloppua!♥

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...