onsdag 8 mars 2017

HYGGE!



HYGGE...är mitt nya favorit ord.
Så finlandssvenska som jag är...
Egentligen blev jag PLÖTSLIGT mer dansk än danskarna själva.

Hitta min Hygge bok på Akademen i misstag.
Egentligen var jag på jakt efter nya barnböcker på svenska.
Hitta nog det också.
Men bland nyheter fanns Hygge Hyvän elämän kirja.

Jag läser nuförtiden helst på svenska,
men den fanns inte på mitt språk (?) bara på finska eller engelska.

Men via finska språket hitta denna fin.svenskan att hon egentligen är dansk.
Ganska bra med tanke på att jag aldrig ens varit i Danmark.
Det må bara inte gå för mej som för Vadelmavene pakolainen när han ville bli rikssvensk medborgare.

Hygge betyder allt som är mysigt, mjukt, trevligt, vänligt, gott, ljus, glögg, böcker o.s.v.
Eller så har jag tolkat det.

Bästa kapitlet var nog ändå om hyggeklädsel.
Mina favorit "härnabyxor" som alla i min bekantskap känner till,
är nu liksom trendiga.

Boken är lättläst och med glimten i ögat.
Kanske en rolig gåva såhär på kvinnodagen.

Ha det bra alla kvinnor, ta med lite hygge i vardagen ;)
























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...