lördag 4 maj 2013

Faster Sigrid

Av någon orsak så fanns det bland mina "sygreijor"
en träspole med tråd på.
Troligtvis har den tillhört min ex-mans ogifta faster.
Och så börja jag då minnas henne.
Hon har varit död i snart 30år vill jag minnas.

Hon var ett "driftigt Qvinnfolk"
Hon hette Sigrid.
Om vi hade fått en dotter i tiderna så hade ett av namnen blivit de.  Sigrid Linnéa :)
Fast vi kalla nog sonen vår också till Sigrid då han börja gå som 10mån. Mera fart än förstånd!

Och då när Sigrid var i sina bästa år,
så från tanke till verksamhet så akselerera hon som en bättre ferrari.
Tanken snabb och tungan rapp.

Hon måla, tjocka lager och det gick snabbt.
Jag vet för jag har jobbat hårt att få bort hennes målningar från möbler.
Och grannt skulle det vara. Orange var en favoritfärg.
Eller så bara blanda hon ihop alla målburks rester.
Då blev det blev en massa färg,
men med en med besvärlig sidoeffekt.
Målningen torka aldrig!

Hon rusa genom byn till busshållplatsen i god tid,
för att just innan bussen kom märka att plånboken blev hem.
Rusa in till närmaste hus för att låna pengar till resan.
Och det här hände flere gånger.
Hon fick öknamnet håsafaster.

Hon tog också livet av tuppen,
för att han kasta ett "getöga" på ett lekande flickebarn.
Och inte nog med det, hon malde den jäveln och gjorde honom till köttbullar.
Mata sin bror som aldrig åt höns efter den dagen.

Av någon mystisk anledning så blev jag godkänd av henne från första stund.
Fast jag var något så onödigt som en stadsfröken.
Historier om henne finns i mängder.
Och min svärmor som så levande kunde berätta såg till att jag hörde om dom.

På trådrullen står skrivet
 *4 härvar 20 ?  8 alnar blir de*
Vad hon menat vet jag inte,
men en viktigt formel vad det säkert.
Och nu pryder träspolen min hylla.


                            Trevlig lördag önskar jag med en bukett vitsippor.

3 kommentarer:

  1. Tänk vilka minnen en trådrulle kan få fram! Roligt att höra om din faster :)
    Ha en god fortsättning på helgen!
    kram Tini

    SvaraRadera
  2. fin trådrulle, men framförallt underbara minnen :)
    å missa nu nu inte.....

    BLOGGPARTYT

    fortsätter, redan 60 fina bloggar med...
    de e kul att vara med :)
    VÄLKOMMEN
    Håkan

    SvaraRadera
  3. 20 pasmar står det ....Tänk vad det fanns roliga byoriginal förr i tiden:)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...