söndag 6 november 2016

På kaffe i Gamla stan.

Eller okey ...jag drack nog faktiskt te.

Det är ibland roligt att vara turist i sin egen stad.
Driva sakta omkring...gå in i affärer, lite shoppa, bara driva..

Så mycket var jag faktiskt turist,
att när jag var på väg in i en ljuvlig liten inredningsaffär,
som funnits länge i Gamla stan i Borgå.
Så fanns den inte mera!!
Vanille Home var det jag sökte,
och Petris Chocolate Room var det jag fick.
Och inte klaga jag minsann.

Tur att där var lite kö vid disken så jag fick tid att välja.
Och torka snålvattnet.
Där fanns fyllda croissanter...såg helt ljuvliga ut.
Pajbitar...kakor...bakelser..och choklad förstås.
Jag ville först ha allt, men valet blev en morotskaka...
eller egentligen nog bara en bit.

En sak som också en väninna sa till mej..
var att det är ett mycket lättläst litet cafè.
Du kommer in.. och disken finns genast till höger...
börjar med det saltiga och följande disk är sötsaker.
Du väljer och betalar och sätter dej.

Inget joxande med lite ätbart här och lite ätbart där.
Var betalar man.. eller kommer de till bordet.

Och sen att allt finns bakom ett glas....
jag gillar inte att en busslast nyst ATJOOH,
på min morots kakbit.

Och du behövde inte föra bort din disk.
Det hatar jag!!!
Och bojkottar alltid,
MrJärki skäms ibland...eller...ganska ofta.
Ställen där man själv för bort disken,
har alltid klibbiga bord,
för ingen torkar borden mellan kunderna.
Jag avskyr klibbiga bord!!!
Och om ingen för bort disken själv, och personalen inte hinner
så kanske måste cafèt anställa mera, för att det skall hållas städigt.
För ingen går på ett "råddigt" ställe ....


Kukkahattu täti har talat....UGH!!


Cafèt är litet och nätt...nästan lite romantiskt. En träff i gamla stan låter välan bra.
Finskan är inget problem för mej personligen, men den söta fröken i disken hon tala ingen svenska,
förstod helt tydligt...men tala finska. Jag bytte naturligtvis till finska inga problem,
men för någon kan det vara det. Så ett pikulitet minus för det.

Och Vanille Home,
det hitta jag några hus ner med gatan. Bilder därifrån senare.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...