måndag 27 september 2010

Min momi

Av någon orsak så kom jag ihåg min mommo idag, kanske för att jag torkade damm av ett skrin jag har ärvt av henne. Momi finns inte mera men så långt jag kan minnas så har jag sett upp till henne. Bestämd, men hon ville bara vårt bästa. Kanske jag också hade en speciell plats hos henne för jag var det första barnbarnet, och hon var min "dagtant" när mamma börja jobba. Minns ännu hennes förskräkta min när jag hade varit snäll hela dagen..... bara gått och skuffa på dockvagnen ute på gården. Tillslut kom Fina Tanten  från grannhuset ( som inte tyckte om barn) med momi och titta om min docka hade somnat redan.... Dom fick dåndimppen, för jag hade en död sparv i vagnen. Egentligen minns jag inte hur fågeln har kommit att bli nerbäddad bland mina hemsydda spetslakan, månne granntrappans Staffan hade något med det och göra... Han var en jäkel för det mesta!!!

Det var  min mofa som gjorde syskrinet åt henne då han var på sjön. Initialerna hennes finns på locket och innanför finns ett mellan lock och där är det ett stort rött hjärta. Han sakna henne helt tydligt när han fanns på de sju haven. Mej hämta han bla. en stor docka som kunde gå,( och nu talar vi om 1963 kanske) men mina bröder gjorde lobotomi på henne på det vilda 70-talet..... Bröder#¤?¨£

2 kommentarer:

  1. Aj en död sparv!!!!!Tydligen kunde du överraska folk redan på den tiden.Jag förstår nog Fina Tanten. Hennes antipati mot barn börja väl på 60-talet?!!

    SvaraRadera
  2. Hej Monica!

    Jätte skoj att du skrev en kommentar åt mig så att jag hittade till din blogg!
    Ja, ljuskorgen är köpt från Borgå, Isku. Super fin är den och helt okej pris också!
    Oj, en död sparv!! Usch, då!! Kan förstå fina tantens förskräckelse!! :)

    Ha en fin helg!
    Pi

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...